9. augusta 2015

Zaklínač 1: Poslední přání

Myslím si, že už skoro každý pozná príbeh hrdinu Andrzeja Sapkowského prezývaného Biely vlk, zaklínača Geralta z Rivie. Pre tých, čo však o tomto hrdinovi a jeho dobrodružstvách ešte nepočuli alebo aj napriek tomu jeho príbehy nepoznajú, prinášam recenziu na prvú zbierku noviel o tomto "bojovníkovi" proti monštrám s názvom Poslední přání. 






Autor: Andrzej Sapkowski
Vydavateľstvo: Leonardo
Počet strán: 274
Rok vydania: 2011, 1. vydanie originálu: 1997
ISBN: 80-85951-14-2
Väzba: paperback
Cena: 11,33 €/ 249 Kč









Premnožené príšery? Zavolajte zaklínača!
Vo svete, kde musia spolunažívať ľudia, elfovia a trpaslíci sa vždy nejaké problémy nájdu. Či sa už jedná o boj o moc, územie alebo bohatstvo. K tomuto všetkému pripočítajte tie najrôznejšie monštrá potulujúce sa po okolí, ktoré raz za čas zavítajú aj k ľudským obydliam a ohrozujú životy obyčajných, nevinných ľudí. Na riešenie týchto problémov sú tu takzvaní Zaklínači. Nie tak úplne ľudské bytosti. Ako deti sú vyberaní a nosení na špeciálne miesta, kde sú podrobení tvrdému tréningu a následne zložitým mutáciám, ktoré z nich robia úžasných zabijakov. Jedným z takýchto mutantov je aj Geralt. Geralt je však svojím spôsobom výnimočný a práve jeho dobrodružstvá sú v tejto knihe zapísané vo forme poviedok.


Úžasné, geniálne, proste perfektné!
Autor vytvoril priam strhujúce dielo, ktoré čitateľa schmatne a už nikdy nepustí. Toto dielo je súbor poviedok, ktoré rozprávajú rôzne dobrodružstva zo života najlepšieho zaklínača Geralta z Rivie, ktorý je mimochodom veľmi zaujímavá a v celku sympatická postava. Tieto poviedky sú akčné, pútavé, zaujímavé a obohatené o prvky ako je napríklad aj láska, priateľstvo, humor, zrada, politika a dokonca je obohatená aj o vulgarizmy alebo erotiku. Všetky tieto prvky spojené s potrebným, ale, čo je hlavné, nie s nudným, opisom vytvárajú dokonalú harmóniu, ktorá sadne väčšine milovníkov fantasy žánru. Každý si tu hold príde na svoje.


Úryvok:
"Jak se jmenuješ? Klidně si môžeš něco vymyslet, neptám se ze zvědavosti, ale jenom abych věděl, jak tě mám oslovovať."
"Říkají mi Geralt."
"Dobrá, tedy Geralt. Podle přízvuku pochážíš z Rivie."
"Z Rivie."


Príbehu sú hoci jednoduché na pochopenie, ale vďaka prítomnosti "tvrdého jazyka" a erotických scén by som toto dielo odporúčal skôr starším čitateľom. Jednotlivé príbehy/ poviedky nie sú vždy písane vcelku, ale sú rozdelené na niekoľko kapitol, ktoré sa striedajú s ďalšími príbehmi. Tento svet je navyše veľmi bohatý nie len na faunu a flóru, ale aj na históriu, mytológiu a božstvá.

Autorom vytvorené postavy sú naozaj pestré a rôznorodé, niektoré sú otravné, iné zábavné. Hlavná postava je Geralt, ktorý je nesmierne statočný, inteligentný, nestranný a miluje ženy! Medzi ďalšie zaujímave postavy patria napríklad bard Marigold, ktorému sa vždy podarí dostať sa do nejakého "prúseru" alebo čarodejnica Yennefer, ktorá zohráva v Geraltovom živote dôležitú úlohu.


Úryvok:
"Cením si toho," prohlásil Geralt. "Jenže mi není jasné, co by takový rozhovor mohl přinést. Situace je jasná. Stregobor sedí v kouzelnické věžia abys ho dostala, musela bysho obelhát. Jenže pokud to uděláš, nepomôže ti ani tvúj glejt. Jestliže zjevně porušíš zákon, Audoen tě chránit nebude. Fojt, biřici, celý Blaviken se proti tobě postaví."


Po technickej stránke je kniha zvládnutá výborne. Nie len že má nádhernú obálku, v celku kvalitný paperback, ale navyše tu môžme nájsť aj rozmanité, zaujímavé, čiernobiele ilustrácie.


Autor teda nevytvoril len strhujúce, akčné dobrodružstvá vo forme poviedok, ale hlavne stvoril zaujímavý svet a úžasného hlavného hrdinu, zaklínača Geralta. V tomto sa svete sa odohráva obrovské množstvo udalosti a k tomu všetkému ešte pripočítajte bohatú minulosť a mytológiu a máte z toho niečo úžasné! Toto dielo odporúčam naozaj každému, kto sa ešte s týmto dielom nestretol a verím, že vás bude baviť.



5 komentárov:

  1. Zaklínač je moje absolutně nejoblíbenější knižní série, naprosto top fantasy. Poprvé jsem ho četla ve dvanácti, a od té doby znovu několikrát. Naprosto miluji styl Sapkowského psaní, i všechny jeho postavy (trpaslíci jsou naprosto vynikající, a nejen oni). Žádná kniha mě nikdy neokouzlila tolik, jako právě Zaklínač.
    JInak mě ten malý paperback děsně točí, nemám ráda takové ty kapesní paperbacky. Mám ho komplet v tvrdé vazbě (díky Davidovi a Verče), a tam jsou i lepší a propracovanější ilustrace.
    Jinak mohu doporučit i seriál. Ačkoliv je to polská produkce, a je to znát, tak herecké výkony, hlavně Michal Zebrowski jako Geralt, jsou dobré. I kdyby ho měli zfilmovat znovu a kvalitněji, čemuž se nebráním, tak nikdo už nebude tak geraltovský, jako Michal :)

    Faoltiarnin šuplík

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ten seriál som videl a v celku sa mi páčil, neviem prečo na to ľudia nadávajú :D a knihy sú fakt super. Jasne chápem prečo ťa štve ten paperback, ale mne sa páči ten jeho "moderný" vzhľad. :) Škoda len pre milovníkov hardbacku nevyšla zatiaľ Bouřková sezóna v pevnej väzbe :/

      Odstrániť
    2. A bůhví zda vyjde. Slibovali, že bude i hardback, ale zatím je to v oblacích. Já v to doufám, mám paperback, ale ráda bych měla komplet hezky v jednom.
      Jinak já jsem opravdu magor do všeho se Zaklínačem, takže jsem v tomto těžce zaujatá :D Někteří jsou posedlí Harry Potterem, jiní LOTRem, já Zaklínačem :D

      Na seriál se nadává hlavně kvůli nízkonákladovému zpracování, což na jednu stranu chápu, ale na druhou stranu mi to nepřijde jako kdoví jaká hrůza. Beru to jak to je, a když odhlídnu od zpracování monster, tak tomu nemám moc co vytknout.

      Odstrániť
    3. No čo už, nie vždy bolo CGI :D

      Odstrániť
  2. Zaklínač je perfektní! :) Tuhle sérii naprosto zbožňuji. Měla jsem možnost zahrát si i PC hry inspirované Zaklínačem a byly dost dobré...ale knihy zkrátka nic nepřekoná :) Zcela souhlasím s Tvým plným hodnocením!

    OdpovedaťOdstrániť